Kritik av politik och kultur Latinamerika Rulfo och Marquez

Diverse Rene Sandin Februari 6, 2017 0 11
FONT SIZE:
fontsize_dec
fontsize_inc

Juan Rulfo och Gabriel García Márquez se två latinamerikanska författare, liksom många, de var missnöjda om politiska situationen i sina respektive länder, å ena sidan måste vi García Márquez reflekterar i hans inbördeskrig som inträffade i Colombia och en annan som drabbats av despotism Rulfo i Mexiko och Colombia samt påtryckningar från den amerikanska "imperium" att utnyttja sina rikedomar. Jag var mycket vanligt under den latinamerikanska boomen ser att författarna skriver om orättvisa villkor i sina länder, Cortazar var en annan författare, så missnöjd med den militanta er regering även beslutat att ändra sin nationalitet till franska, å ena sidan detta namn är uppmärksamma européerna, som började läsa latinamerikansk litteratur i stora mängder.

& N bsp; De två författarna förmedla sitt budskap på ett mycket likartat sätt, eftersom att ha läst båda verk är omöjligt att inte lägga märke till den stora likheten mellan dem, är en stor del av detta på grund av påverkan av William Faulkner att de båda författarna delar. Båda verken sker i ett landsbygdsområde, bort från samhället, i ett nystartat och mer viktigt som att använda icke-linjär tid, som förlitar sig till stor del för att skapa magiska realism folk, ett verktyg som är vad det överskrider dessa böcker. Folken; Ät och Macondo är viktigt att notera, är en hägring av vad som ansågs Latinamerika vid tiden strama platser bort styrs av en enda makt, där människor i allmänhet inte har något att säga "... säger mark Ät är bra. Synd att de är i händerna på en man Är Pedro Paramo verksamhet ännu, eller hur? ", Precis som 100 år av ensamhet är Buendia dem som styr, och Macondo det bara tills det finns Buendia vilket är fallet Comala.

& Nbsp; & Nbsp; Återgå till kritikerna som lyckas göra dessa författare, en sådan kritik inte direkt om olika berättartekniker som används för att fånga läsarens locka till historien, och få dem att relatera väl överraska dig att kasta ditt meddelande även om läsaren inte inser att detta budskap har redan spelats in i hans sinne. Huvud teknik som används av båda författarna är magisk realism, vilket är att blanda verkliga med den fantastiska, vilket gör det verkar osannolikt i något verkligt, totala användningen av icke-linjär tid skapa riktigt stora verk. Det tydligaste exemplet på att använda denna teknik är som i båda verk, döda samexistera med levande, men ändå verkar så naturligt och som beskrivs i romanerna, läsaren tar det som en fråga om varje dag, här effekten att göra det overkliga ser så normalt att det skapar magisk realism.

Användningen av tiden i Pedro Paramo förvirrar ibland läsaren, eftersom det i vissa delar av vår huvudperson, Juan Preciado, levande och döda, och sedan plötsligt levande igen, skapar detta en tid när tiden är varken nuvarande eller förflutna, om inte kontinuerlig, allt är nu, vi är fast i detta och ingenting kommer att förändras i framtiden eller tidigare. Något liknande händer i 100 år av ensamhet, är repetitiva den här gången, allt avsett att upprepa, som ser det även med namnen på barnen genom generationer och familjerelationer, alltid oavsett vilken tid tickar samma. Här är en kritik av ett Latinamerika som oberoende av deras härskare eller den tid under vilken det är dömda att leva fastnat i inga framsteg och alltid upprepa sina samma misstag, är det tills du öppnar dina ögon och vet vilken typ av deras tillstånd som när Juan Preciado får reda på vem hans far var, eller när det gäller vårt parallellt arbete när Aureliano upptäcka arvet och förbannelsen att leva i 100 år av ensamhet.

& Nb sp; & Nbsp; Temat för machismo, presenteras också i de två verk, är det män som styr hela tiden, fatta beslut och avgöra om det kommer att bli kvinnors liv, något helt normalt eftersom författarna skriver att jämföra miljö där De lever, och att vara en macho latinamerikanska samhället är något som ser varje dag. Ägare; Paramo och Buendia sina respektive folk, "regerade" med våld och baseras på krav, parallellt med de verkliga härskarna i vägen latinamerikanska länder, är machismo ingenting annat än en hägring hur de ska agera ledare sina nationer, är macho till sitt hemland, är byn kvinnan som tvingas möta vad kräva macho man, är de människor tvingas att agera i enlighet med vad din regering oavsett vad dina önskemål.

& Nbs p; De stora likheter som finns i dessa verk är resultatet av eftertanke som skapar båda författarna i sina egna länder, eftersom dess bild i Latinamerika var densamma, därför beskrev en liknande miljö. Både med hjälp av magiska realism och olinjär tid, beskriver verkligheten av livet i Latinamerika, många andra tekniker som används under högkonjunkturen att framkalla samma känslor författaren, och kritisera deras nuvarande situation.

(0)
(0)